Nye forretningsmodeller
Vi tror at den eksponentielle veksten av datakraft og nye teknologier vil åpne for nye, lønnsomme og fantastiske muligheter og omforme alle bransjer på måter vi knapt kan forestille oss. Ved å sette sammen forskjellige typer data blir det mulig å skape nye tjenester som ikke finnes i dag. Organisasjoner må adressere disse mulighetene på sin unike måte.
De fleste organisasjoner starter sin transformasjonsreise mot å bli mer datadrevne og digitale med å validere sin forretningsmodell. Dette er en prosess hvor du spør deg selv om det er nye måter å levere, skape og oppnå verdi; for deg, dine konkurrenter og disruptive nykommere.
Teknologi som kunstig intelligens, IoT og Blockchain gjør det mulig for bedrifter å tilby alt fra et mer personalisert produkt til å vedlikeholde økosystemer.
Parallelt vil IT leverandører ha utviklet sin måte å selge IT, noe som åpner for mer fleksible og verdibaserte kommersielle modeller. Noen organisasjoner bruker teknologi til å forbedre eksisterende modeller, mens andre gjør mer grunnleggende endringer.
Det er mange måter å starte prosessen på. Det som har en tendens til å inspirere mest og sørge for mest fremgang, er å starte ved å se på dataene dine på tvers av organisasjonen og funksjonene. Her er det viktig å være åpensinnet, nysgjerrig og interessert i hva dataen forteller deg. Maskinlæring er en utmerket kilde til innovasjon. Behov blir ofte identifisert gjennom ineffektivitet og vil lede deg dit du burde begynne.